انتشار

خبرنامه شماره 97 - آذرماه 1398

نوع مطلب: بولتن تخصصی

با نزدیک شدن به پایان زمان کشت کلزا در اقصی نقاط کشور در سال 1398 زمان آن فرا رسیده است ارزیابی تحلیلی در رابطه با وضعیت زراعت کلزا در کشور داشته باشیم. برخلاف آنچه قبل از شروع زمان کشت از سوی مسئولین ذیربط در رابطه با استقبال بی‌نظیر کشاورزان از کشت کلزا در سال 1398 مطرح شد متاسفانه شاهد آن بودیم که این مساله تحقق پیدا ننمود و کشاورزان به‌ رغم تبلیغات بسیار تمایلی به کشت کلزا نشان ندادند. به‌منظور ارزیابی تحلیلی از وضعیت کشت کلزا باید موضوع را از چند منظر مورد بررسی قرارداد که:

آیا برآوردهای اولیه وزارت جهاد کشاورزی از سطوح کشت کلزا مناسب بوده است؟

آیا عملکردهای بدست آمده از مزارع کشاورزان در سال قبل، باعث عدم توجه به کشت این زراعت شده است؟

آیا ارقام متعدد از بذور خارجی و داخلی نوعی سردرگمی در کشاورزان ایجاد کرده و قیمت بالای بذور خارجی، در این کاهش سطح مؤثر بوده است؟

در هر صورت شرکت‌های فعال در عرصه بذر نیز به تناسب و مطابق برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تولید بذر کلزا اقدام نمودند و درصورتیکه این بذور با استقبال لازم از سوی کشاورزان مواجه نشده و لذا این شرکت‌ها با ماندگاری بذور تولیدی خود مواجه گردیدند که نه تنها خسارت سنگینی را به این شرکت‌ها وارد نمود بلکه در صورت تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به پرداخت ضرر و زیان ناشی از ماندگاری بذور، فشار سنگین اعتباری را نیز به دولت وارد خواهد نمود.

امید داریم که در قالب جلسات کارشناسی آنچه بر زراعت کلزا گذشته و باعث تغییر روند کشت گردیده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته تا در سنوات بعد شاهد رشد و شکوفایی کشت دانه‌های روغنی باشیم.

جهت دریافت خبرنامه شماره 97 - آذرماه 1398 به لینک زیر مراجعه فرمایید.


نویسنده

کامبیز فروزان

کامبیز فروزان


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد