مدیر تحقیقات و آموزش شرکت توسعه کشت دانه های روغنی از انتشار اولین ماهنامه تخصصی خبر داد:

انتشار اولین ماهنامه اختصاصی توسعه دهندگان بذر شمال ایران INSEC

نوع مطلب: اخبار نمایندگی ها

سویا (Glycine max)، یکی از مهمترین گیاهان دانه روغنی در دنیاست که ارزش تغذیه‏ های بالایی دارد. علاوه بر کاربرد در صنایع غذایی و تغذیه دام، روغن سویا کاربردهای متنوعی در مصارف خانگی و صنعتی دارد. این گیاه، با دارا بودن 53 درصد از کل میزان تولید محصولات دانه روغنی، از ارزش بالایی در اکثر سیستم‏های تولیدی کشاورزی در کشورهایی مانند چین، امریکا، برزیل، آرژانتین و هندوستان برخوردار است و به همین علت، جایگاه مهمی در برنامه‏ های به‏زراعی داشته و در نتیجه، افزایش قابل توجهی در تولید آن طی دو دهه اخیر ایجاد شده است. سویا یک گیاه دیپلویید حاصل از اجداد تتراپلویید می‏باشد. اگر چه  این گیاه ژنوم بزرگ و پیچیده‏ای دارد، ولی پیشرفت‏های قابل توجهی در بکارگیری روش‏های آنالیز ژنوم و ابزار سیتوژنتیک مولکولی جهت افزایش عملکرد آن و توسعه ارقام مقاوم به تنش­های زیستی و غیرزیستی  با استفاده از روش­های کلاسیک و پیشرفته اصلاحی حاصل شده است.

مرکز تحقیقات کاربردی و تولید بذر شرکت توسعه کشت دانه‏ های روغنی به عنوان یک مرکز تخصصی فعال در زمینه به‏زراعی و به‏نژادی دانه ‏‏های روغنی، فعالیت­های تحقیقاتی ارزشمندی در زمینه تولید ارقام جدید سویا انجام داده است. از نتایج این تلاش‏ها ، معرفی رقم جدید سویا با نام "آرین" در سال 1394 می‏باشد. در حال حاضر، مجموعه ه‏ای از اقدامات به‏زراعی و به‏نژادی را برای تولید ارقام جدید و متنوع در این زمینه،  در دستور کار خود قرار داده است.

در این ویژه نامه کلیه  مقالات و مطالب کاربردی مندرج در خبرنامه‏ های پیشین در طی سال‏های گذشته (از شماره 1-100)، با موضوع گیاه زراعی سویا، جمع‏آوری و در سرفصل ‏های به‏زراعی، فیزیولوژی بذر، به‏نژادی، بیوتکنولوژی، کنترل کیفی، مقالات کلیدی و گیاهپزشکی شامل زیر بخش‏های بیماری­ها، علف‏های هرز و آفات، جهت تسهیل در استفاده از این مطالب برای علاقمندان ، تنظیم شده است.


نویسنده

علی زمان میرآبادی

علی زمان میرآبادی


1.دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
2.پیام هایی که حاوی تهمت یا بی احترامی به اشخاص باشد منتشر نخواهد شد
3.پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد